Friday, October 20

malam raya

kalau kat kampung
aku ngan sedara dan geng
surely pulun mercun dan bunga api

Peah.. anak Pak Long
yang paling banyak mercun
mana tak.. anak tokeh kedai runcit
yang jual mercun segala jenis
hehe..

meriam buluh lak
Ibun yang selalu buat dan main
kami tumpang isi karbaid and cucuh je

sebelum tu
nenek suruh kejar ayam malam tu
tolong jaga api masak ketupat
tambah air ke periuk masak ketupat tu

pendek kata.. malam raya..
memang meriah kalau kat kampung
riuh dan kecoh sampai ke paginya

ye la kan..
persediaan masak untuk beraya pun ye
sedara mara balik dari tah ceruh mana
dah berkumpul dalam satu rumah pun ye gak

macam-macam cerita..
macam-macam kenangan
macam-macam lawak..

kami budak-budak.. tumpang dengar je le
nak menyampuk.. mana boleh.. pantang oiii..

apapun.. keluarga kami.. keluarga abah
adalah yang paling selalu diraikan
sebab.. tak silap aku..
dalam ramai-ramai adik-beradik abah
pada zaman aku kecik tu..
abah sorang je yang duduk KL..
abah sorang je yang kiranya berjaya di KL
kami je.. keluarga bandar..

jadinya.. bila orang bandar.. orang KL balik
orang kampung.. pada zaman tu
sure akan raikan..
sure nak dengar cerita orang KL
sure akan dengar nasihat abah..
adik-adik perempuan abah especially
makcik-makcik aku la kiranya..

Cik Sarah, Cik Lumah, Cik Misah ni
dulu.. masa diaorang ni anak dara
kalau malam raya tu.. memang kecoh
penuh ngan gelak ketawa je
ada je lawak diaorang ni
aku suka 'join' diaorang
aku suka tolong diaorang
diaorang akan ajar aku macam-macam
buat, masak dan jaga ketupat contohnya

tapinya..
even sampai sekarang pun
makcik-makcik aku ni dah bekeluarga sendiri
ada anak-anak sendiri ni
kalau diaorang balik beraya..
kalau ada bertiga ni semua sekali
sure akan kecoh jugak..
masih penuh gelak dan cerita

orang dulu..kalau kat kampung
start masak atau jerang
(dalam bahasa banjar) ketupat tu..
lepas pengumuman raya kat radio / tv

kalau raya jadi.. (esoknya raya)
kelam kabut le semua..
kalau raya tak jadi.. (lusa baru raya)
ok la.. tak kelam kabut sangat..

hehe..

No comments: