Wednesday, October 18

bila raya

bila sebut hari raya
maknanya tamat la sebulan berpuasa
syukur.. alhamdulillah..

selalunya.. kalau hari raya
kalau masa aku kecik dulu
kami sekeluarga pasti balik kampung
naik bas atau naik motor
tak macam sekarang, semua naik kereta

more often than not
raya pertama, mesti kat kampung abah
dan nasib baik gak..
mak ngan abah.. kampung sebelah-sebelah je

jadinya..
takde la kami ni 'bergaduh'
nak balik kampung mana dulu
tak macam keluarga orang lain tu
tak tau la camna mereka handle
kami cuma boleh bayangkan je
apa yang mereka rasa dan lalui
hehe..

kampung kami pun tak jauh dari KL
jadinya.. takde la kami tempuh 'seksa'
nak beli tiket bas awal ke
atau masalah tiket dah abis ke
untuk balik ke kampung
untuk balik beraya..

kami selalu terfikir bertuah
tapi, kesian kat mereka yang tergolong
dan melalui perkara-perkara tadi tu..

kampung abah - Kampung Parit Mahang
kampung mak - Kampung Bukit Kuching
sebelah je.. both in daerah Jeram, Kuala Selangor

dari kecik lagi.. tapi aku tak ingat bila startnya..
bila tiba hari raya je.. pagi tu.. or dari malamnya tu..
antara makanan raya yang aku mesti cari
adalah ketupat /nasi impit..
dengan kuah kari ayam..

tak macam orang lain..
ketupat / nasi impit
ngan kuah kacang atau rendang

rasanya.. sebab selalu balik raya
ke rumah nenek belah abah
nenek pasti akan masak ketupat / nasi impit
dengan kuah kacang, rendang dan kari ayam

aku tak suka bende-bende kering.. macam rendang
jadinya.. aku akan bedal kuah kacang tu..
campur ngan kari ayam..
hehe.. resepi dan adunan cipta sendiri..

air sirap?... mestiii..
bukan apa.. agaknya..
tu je jenis minuman orang miskin mampu
hehe..

dulu.. orang memang akan masak ketupat
ketupat dianyam sendiri.. bukan beli cam sekarang
kuih buat sendiri..

aku pandai anyam ketupat
sebab makcik-makcik aku selalu ajak join dan ajar
sampai sekarang boleh lagi anyam.. hehe..
bangga.. bangga oooo...

kuih raya lak.. antaranya
aku suka kuih makmur dan baulu
kuih siput dan tempeyek..

dulu.. aku suka minum air oren dalam botol
botolnya kecik je.. warna gelap.. cap angsa rasanya
perasanya.. oren and ais krim soda
murah je.. kedai Pak Long aku selalu ada
orang akan beli berpeti-peti..
rasanya.. sekrang ni dah takde dah brand tu kot..

lepas raya lak..
aku dan geng-geng kampung aku
Peah, Udin, Ehak, Ibun, Pi-E, Paksu
naik basikal ramai-ramai..
beraya dari satu rumah ke satu rumah
dari pagi lepas sembahyang, sampai petang nak maghrib
dari kampung abah., sampai pekan kat kampung mak

duit raya dulu.. 20 sen je sorang.. setiap rumah
kalau rumah orang kaya sikit
atau sedara kami yang suka kami
dapat la 50 sen atau singgit
(dulu duit 50 sen.. size dia besar.. hehe)
dapat je.. simpan dan ikat dalam sapu tangan..
kumpul.. nanti nak beli mercun.. atau main beli tikam..

hehehe..

No comments: