Thursday, July 13

membina impian

sebelum kami sekeluarga
mula 'jadi' orang kota..
abah yang mula-mula duduk KL..

well.. kisahnya..
masa aku kecik tu.. aku pun tak tau
dan aku pun tak perasan..
bila dah dah belasan tahun..
baru la 'it all clicked'..

masa aku kecik..
masa umur-umur aku nak masuk 6 tahun tu
aku selalu perasan dan ingat..
abah selalu takde.. selang 2 atau 3 hari..
aku tak tau kenapa sangat..

yang aku tau.. aku nangis la..
every times abah nak 'berangkat'
time-time nak senja gitu..

abah tumpang kawan..
ulang alik ke KL..
abah tumpang tinggal rumah kawan
masa time tu...

rupanya..
abah dapat dan dah keje kat KL..
tapi tak mampu nak bawak kami sekeluarga lagi
ye la kan.. gaji kecik.. nak cari umah segala lagi..

jadinya.. aku ingat..
bila aku selalu tanya abah..
time senja-senja tu
time abah nak berangkat tu..

"abah nak gi mana?" aku tanya..
abah selalunya akan jawab..
"abah nak gi keje.. abah nak buat rumah..."

masa tu.. aku ingat ke
abah aku keje buruh kontrak..
(abah keje Penolong Juru Foto..
kat Jabatan Pendaftaran Negara, PJ)

dan rupanya.. ianya apa abah cakap tu
adalah kiasan....
yang dia sebenarnya sedang kumpul duit
yang dia sebenarnya tengah bertungkus-lumus kerja overtime
yang dia sebenarnya terpaksa ikat perut..
supaya cepat banyak duit..
untuk boleh sewa rumah kat KL..
supaya kami sekeluarga.. semuanya dapat bersama dia
hidup di kota.. jadi orang kota..

memang hati abah.. bukan nak keje kampung..
mungkin di hati nya ketika tu..
dia tak nak duduk kampung selamanya..

abah juga nak jadi perantau
macam abah dia dan datuk dia
yang merantau dari banjarmasin
hingga sampai ke tanah melayu..

demi masa depan...
demi meneruskan kehidupan...
demi impian...

No comments: