Saturday, July 8

dari kampung

aku tak la ingat sangat..
banyak bende time aku kecik dulu..
but.. the precious few moments
tetap tergiang-giang gak kengkadang tu..

aku dulu..
start dari kampung
mak ngan abah.. duduk kampung
abah keje macam-macam
dari amik upah banting padi
dari amik upah toreh getah kat kebun orang
dari jadi kerani kat pejabat persatuan peladang
dari itu ini.. begitu begini..
sehingga la sekarang..

mak aku lak..
tak pernah keje.. per se
tapi pernah la 'teman' abah keje
pernah la keje kilang sekejap..
gitu gitu la..
but, yang paling 'lama'
is being the DO - dapur opiser to my family
hehe...

abah.. memang tak pernah jawat jawatan 'tinggi'
keje gomen.. start dari bawah..
dari SRP pun cukup makan
dari SPM pun tak lepas
last sekali (after 3 attempts)
lulus ga.. pangkat 3..

tu yang dapat keje kat opis
tu yang dapat keje 'bawah air-cond' tu
tidak kalu.. rasanya.. kami masih duduk kat kampung tu
and tetap dalam sektor 'pertanian'..

abah dapat lulus SPM tu
baru la merasa pakai motor
motor vespa.. vroomm vroom..
warna putih.. then re-coloured jadi biru..
then lastly jual gak.. masa kat KL..

masa kat kampung..
lepas abah ngan mak kawin
(allahyarham) datuk.. bapak abah aku..
bagi duduk rumah kat one of his kebun..
actually.. suruh usahakan kebun tu
tapi.. abah aku ni.. rasanya..
memang bukan hatinya kat kebun tu..
hehe..

then.. datuk suruh uruskan kedai runcit kecik dia
pun.. tak jadi gak.. abah serah bagi adik dia..
(now dah besar dah kedai tu)

abah aku ni..
'serasi' keje makan gaji gak akhirnya..

No comments: