Saturday, June 6

tibanya di sini

aku tak berapa ingat.. (sumpah)
(cuma yang pasti, minggu pertama bulan Januari)
tarikh aku daftarkan diri
kat Sekolah Menengah Sains Dungun
Dungun, Terengganu

yepp...
punyalah jauh aku kene merantau
kene tinggalkan mak abah, adik-adik
saudara-mara, sahabat handai
dari barat ke timur
demi menimba ilmu
demi menentukan masa depan

sayu dan terharu
dari Gombak ke Dungun
entah berapa kali kami berhenti
Pakcik Ili (bapak sedara Piah) yang drive kereta
kami sekeluarga naik naik Honda Accord putih
Pak Long (along abah) yang punya

setelah hampir 10 jam
dari tengah malam, menempih subuh
lebih kurang jam 9pagi
tibalah kami kat depan sekolah

seingat-ingat aku
memang huru-hara gak suasana
beratus orang dan keadaan

ye la kan..
yang mendaftar, ada la around 120 orang
semuanya form/tingkatan 1
campur parents, siblings, et cetera
penuh segala ceruk sekolah tu

aku tak ingat sangat apa yang telah terjadi
but among others;
aku didaftarkan ke Kelas 1D (dalton)
blok asrama (sukan juga) Megat Kembar Ali (MKA)
bilik 1C1 (blok MKA = blok C)

dapat je locker
mak ngan abah yang ajar dan buat
macam-macam serba-serbi
i.e. gantung baju, letak kasut, buku
mangga kunci, toiletries

lepas tu, dah dengar ceramah, taklimat dan janji
cikgu-cikgi kat dewan besar tu
semuanya bersurai dan menuju haluan sendiri

ada yang goodbye kat there and then
ada yang melalak kat situ gak
ada yang macam-macam

mau ye tak..
nak berpisah dari ketiak mak ni
nak hidup berdikari kisahnya
nak tinggal berjauhan, sendirian

hmmm..
aku sendiri, time tu
memang tak nangis, sayu yes, sedih memang
but, tak sampai rasac nangis lagi

nanti aku cerita..
bab aku nangis
:P

apapun..
yang aku heran tu..
punyalah banyakkk sekolah asrama
kat seluruh Malaysia tu
why SMS Dungun?

hmm..
aku rasa la... antara sebabnya
adalah.. kenan.. ke A. Mamud

A. Mamud
adalah watak dalam Majalah Gila-Gila
(majalah lawak dulu.. macam Ujang time ni
seangkatan dengan Gelihati dan Batu Api)
nama siri nya.. adalah Lagak A. Mamud
dia ni.. pakai skuter.. rambung jambul

aku cukup suka dan kumpul majalah Gila-Gila
rasanya.. dulu.. (till aku darjah 6)
aku ada semuanya.. koleksi/edisi setiap minggu

hence.. mungkin sebab tu kot
aku kene ke Dungun.. Terengganu
:)

anyhow...
di sini.. bermulanya...

No comments: