Sunday, May 6

sayangkan adik

sebab kami ni nakal dulu..
mak kira 'strict' gak la dulu
ngan aku especially

tapinya..
kalau tak salah ingatan dan tafsiran aku
sejak ada satu insiden ni
mak dah tak garang sangat
or at least.. tak pukul kami dah..
masa tu.. aku darjah 6 kot..

kami dah pindah duduk rumah flet
kat Taman Melati, Gombak
abah jual umah setinggan kat Kg. Bumi Hijau tu
dengan harga 5 ribu tak silapnya..

rumah baru kami tu..
kat tingkat atas sekali, tingkat lima
tapinya.. takde lift.. turun-naik tangga le
kawasan dan flet tu, at that time.. kiranya..
adalah tawaran untuk orang yg dari setinggan
harganya dalam 35 ribu tak silap..

anyway..
ada satu hari tu..
mak marah kat Enoi..
time tu aku ada 2 orang adik dah
Uji ngan Enoi, yang umur dalam 7 dan 3 tahun

mak nak balun Enoi
ngan salur paip getah tu
(aku memang dah selalu kene le.. hehe)

selepas mak pukul Enoi dua tiga kali
lepas Enoi nangis teriak segala
tetiba.. entah mana datangnya kuasa
aku tahan dan pegang salur getah
yang mak nak hayun bedal kat Enoi lagi

dan tetiba jugak..
keluar kata-kata dari mulut aku..
"mak... kalau mak nak pukul..
pukul Along.. jangan pukul Enoi.."

lepas tu..
mak terkedu, mak macam nak nangis..
aku pulak buat muka selamba je rasanya..

pergghhhh...

itu la kot.. seingat aku..
kali terakhir.. mak pukul kami..
maksud aku.. betul punya balun..

lepas tu..
memang la ada pukul-pukul jugak..
tapi.. bukan la balun..


apapun..
aku tetap bersyukur..
dan berterima kasih
dengan cara dan pada Mak

dan aku tak pernah benci mak aku
sebab balun dan pukul aku..
aku tahu.. mak pukul sebab sayang..
dan nak aku jadi orang yang baik dan berdisiplin..

sesungguhnya..
aku bukanlah aku kini
tanpa didikan mak

terima kasih mak !

2 comments:

Nana said...

tersentuh akak baca...akak teringat camtu ler agaknye anak sulung akak bila akak balun dia ngan adik dia yek..akak garang dik...but since dia pun dah besor panjang la ni ..13 years old, I try my best not to balun him anymore......tq dik for a very touching story....

katakkenit said...

Kak Jes
saya sendiri
masa nulih cerita ni
and until now, each and every time
bila ingat dan baca
memang teary indeed
but, teary in kesyukuran
bukan in kebencian
alhamdulillah