Thursday, April 30

sejuk gigi

masa kecik-kecik dulu
memang ligat aku ke sana sini
memang lincah aku buat itu ini
hence, selalu la gak cepat haus dan dahaga
:)

masa zaman dulu
aku suka gak la makan aiskrim
ye la kan.. mana ada budak kecik tak suka
ice or cream, something yang sejuk dan manis

antara yang aku masih ingat
dan masih menjadi idaman
and kalaulah ada lagi zaman ni
(masih ku cuba mencari-tercari
kot-kot ada terjual kat memana)
beberapa brand/jenis yang aku pun tak pasti
tapinya, memang aku ingat rupanya lagi

satu..
aiskrim ni harganya 20 sen (time tu)
bentuk U standard biasa
separuh (atas) warna coklat
separuh (bawah) perasa durian
perghhhhhh....

dua..
aiskrim potong diberi nama
harga seposen murah je
warna merah ada kekacang juga
empat segi panjang tak terasa
perghhhhh...

tiga..
aiskrim kotak harga 50 sen
perasa coklat menjadi favourite
semua budak memang suka cokelat kan?
tapi memang jarang la boleh rasa
mahal kayyy...

empat..
paling murah and senang
aiskrim batang or aiskrim malaysia
seposen je, di mana-mana jua

selain tu..
paling standard time tu
is ais-kepal

ye la kan
nak jual ABC (ais batu campur)
yang full set (penuh isi segala)
pada bebudak sekolah rendah ni
manaaa la larat nak beli kalau rege lebih 2 posen
hence, ais-kepal ni, cuma ada ais and syrup merah je
masuk bungkus dalam plastik putih kecik tu
bebudak ni pun kepalkan, jadi cam batu, and isap
perrrgghhhhh...

kira abis meleleh and panjang budak beratur gak
jenuh gak la mamak/makcik tu nak parut ais batu tu
campur lak ngan peluh from lengan
pergghh.. tu yang tak tido malam tu

ada lagi yang aku geram nak makan
tak pasti ada lagi tak terjual
kat memana kedai

buah sengkuang!

ianya dipotong berlapis
setebal buku sains paduan
putih, sejuk, fresh
letak sos merah buatan sendiri
then tabur kacang hancur atasnya
dijual seposen je rasanya
perghhhhhhh....

No comments: